KEPIMPINAN
SEKOLAH
Kepemimpinan
adalah seni untuk mempengaruhi tingkah laku manusia, kemampuan untuk membimbing
orang, mempengaruhi & membimbing seseorang demi mencapai tujuan-tujuan
tertentu mempunyai cara dan seni sendiri.
Robert
Kreither - Keupayaan mempengaruhi anggota untuk mencapai tujuan organisasi
secara sukarela. Pengertian ini menekankan pada kemampuan pemimpin yang tidak
memaksa dalam menggerakkan anggota organisasi agar melakukan pekerjaan/kegiatan
yang terarah pada tujuan organisasi.
ORGANISASI
SEKOLAH
Perihal
menginstitusikan sesuatu (badan, organisasi, kaedah) supaya kukuh dlm
masyarakat atau sesuatu kelompok (sekolah). (Dewan Bahasa & Pustaka). Organisasi
sekolah membantu pengurusan untuk mencipta sebuah keadaan yang efektif di
sekolah. Sistem di sekolah lebih tersusun untuk mewujudkan suasana kondusif
TUGAS-TUGAS
ORGANISASI SEKOLAH
PENGETUA
·
Pemimpin/Ketua
·
Pengurus
kurikulum dan kokurikulum
·
Pengurusan
tenga pengajat dan kakitangan
·
Pengurusan
dalaman dan luaran
PENOLONG
KANAN
·
Mengajar
·
Membantu
pengetua dalam pengurusan kurikulum
·
Bantu
dalam pentadbiran harian
·
Mengajar
·
Pengurusan
kebajikandan disiplin pelajar
·
Kemasukan
dan pendaftaran pelajar
·
Perhubungan
awam tugas-tugas lain
PENOLONG
KANAN KO-KURIKULUM
·
Mengajar
·
Pengurusan
kurikulum dan kokurikulum
·
Perhubungan
awam
·
Pentadbiran
harian
·
Tugas-tugas
lain
GURU
BIMBINGAN DAN KAUNSELING
·
Menyusun
program pelaksanaan bimbingan dan kaunseling
·
Memberikan
khidmat kaunseling kepada pelajar menyusun laporan
·
Membuat
rancangan tahunan sekolah
GURU
KELAS
·
Buku
daftar kedatangan
·
Pengurusan
yuran khas
·
Perkara-perkara
akademik
·
Bantuan
kewangan
·
Biasiswa
·
Tugas-tugas
lain
GURU
·
Mengajar
·
Membuat
perancangan P&P
·
Menjaga
disiplin, keselamatan dan kebajikan murid
·
Mentadbir
dan mengurus bilik darjah
MURID
·
Mematuhi
dan memahami peraturan sekolah
·
Menjaga
dan memelihara harta benda sekolah
·
Menjaga
serta meningkatkan kebersihan sekolah
·
Memahami
susun lapis masyarakat di sekolah
·
Menghormati
lagu sekolah
TEORI
KEPIMPINAN
TEORI
SIFAT
Penekanan
kepada sifat/kualiti yg dimiliki seseorang untuk melayakkan jadi pemimpin
·
Bercita‐cita tinggi & bertenaga
·
Kemahuan
untuk memimpin
·
Kejujuran
& integrity
·
Keyakinan
diri yang tinggi
·
Tahap
kemantapan yang tinggi
·
Pengetahuan
luas dalam tugas yang dilakukan
·
Tidak
pedulikan keperluan pengikut
·
Gagal
menjelaskan kepentingan pelbagai sifat relative
·
Tidak
mampu memisahkan antara sebab & penyebab
·
Membelakangkan
faktor/peluang keemasan
Teori
Tingkahlaku
Ada
dua kategori :
Berorientasikan
tugas
·
Memberi
tugas/arahan tertentu kpd subordinate
·
Harapan
adalah subordinate tekun & berprestasi
·
Penekanan
kpd ‘deadlines’ utk siapkan kerja
·
Autokratik
·
Bergantung
kuasa kedudukan
·
Piawai
yang ketat
·
Kawalan
yang ketat
Berorientasikan
pekerja
Wujudkan
hubungan pemimpin pekerja
·
Yakin
meyakini
·
Hormat
& menghargai sumbangan pekerja
·
Membantu
masalah
·
Memberi
galakkan
·
Hubungan
mesra
·
Memberi
peluang pekerja membuat keputusan
Teori
Kontingensi
·
Mengambil
kira faktor situasi yang akan mempengaruhi keberkesanan kepimpinan.
·
Situasi
tahap struktur tugas yang dijalankan.
·
Situasi
kualiti perhubungan antara pemimpin & ahli.
·
Situasi
kedudukan kekuasaan.
·
Situasi
kejelasanan pesanan/arahan kerja.
·
Situasi
norma kumpulan.
·
Situasi
kesediaan maklumat.
·
Situasi
penerimaan pengikut terhadap keputusan pemimpin.
·
Situasi
kematangan pengikut.
Teori
Kontingensi
Tiga
(3) model teori kontingensi
·
Model
Kontingensi Fiedler
·
Model
Situasi Hersey‐Blanchard
·
Model Teori Laluan‐
KEPIMPINAN
GURU
Menurut
York-Barr & Duke (2008), kepimpinan Guru adalah proses di mana guru-guru,
secara individu atau secara kolektif, mempengaruhi rakan-rakan mereka,
pengetua, dan ahli-ahli masyarakat sekolah untuk meningkatkan amalan pengajaran
dan pembelajaran dengan tujuan untuk meningkatkan pembelajaran dan pencapaian
pelajar.
Menurut
Hussein ( 1993 ), jenis-jenis kepimpinan guru ialah kepimpinan
kurikulum, kepimpinan terhadap staf, kepimpinan Hal Ehwal Murid, kepimpinan
kewangan dan fizikal, kepimpinan antara sekolah masyarakat dan kepimpinan am.
Haris
& Mujis (2005) – terdapat dua konsep utama dalam membentuk ciri-ciri
kepimpinan guru.
Peranan
& tanggungjawab - Guru tidak hanya bertanggungjawab dan memainkan
peranannya dalam batasan ruang lingkup bilik darjah
Kerjasama
- Berperanan membimbing pelajar dan teman sekerja ke arah matlamat yang hendak
dituju
KEMAHIRAN
KEPIMPINAN GURU
Katzenmeyer
& Moller (2005) menghuraikan 3 kemahiran kepimpinan guru:
1. Kebolehan
mempengaruhi pelajar ataupun rakan setugas & bertindak sebagai fasilitator,
mentor, pembimbing, pakar kurikulum, & pembentuk pendekatan bagi menerajui
pembelajaran
2. Mengambil
bahagian dalam tugas-tugas operasi sekolah seperti penglibatan dan berperanan
sebagai sumber/media, guru disiplin, guru persatuan dan bertindak selaras
dengan matlamat yang ditetapkan oleh pihak sekolah
3. Berupaya
melakukan perubahan dengan memberi sumbangan idea yang baik, dapat diterima
pakai dan melakukan tindakan sesudah dilantik sebagan ahli seperti PIBG,
jawatankuasa kantin dan lain-lain.
KOMPETEN
KEPIMPINAN GURU
·
Memiliki
ilmu pengetahuan yang luas, mendalam dan terkini
·
Cekap
menggunakan segala sumber yang ada secara optimum
·
Mengamalkan
budaya beretika
·
Memiliki
budaya jati
·
Mahir
berkomunikasi dengan berkesan
·
Produktif
KEPIMPINAN
GURU MASA KINI
·
Penjana
budaya sekolah
·
Kepimpinan
pelbagai kebolehan
·
Kepimpinan
pengajaran
·
Kepimpinan
membuat keputusan
·
Kepimpinan
mengurus bilik darjah
·
Kepimpinan
pengupayaan
·
Kepimpinan
kerja dalam bilik darjah
·
Memperkasa
kecerdasan emosi
·
Mengamalkan
komunikasi berkesan
GAYA
KEMPIMPINAN
Gaya
kepimpinan menurut Thoha (1995:
37) pula ditakrifkan sebagai perilaku atau cara yang
dipilih & dipergunakan pemimpin dalam mempengaruhi fikiran, perasaan, sikap
& perilaku orang bawahannya. Beliau juga
mengertikan gaya kepimpinan
sebagai perilaku pemimpin dalam
mempengaruhi bawahannya iaitu kemampuan
pemimpin untuk menyatakan sesuatu hal dengan
gaya kepimpinan tertentu. Gaya kepimpinan terdiri daripada
dua kriteria objektif iaitu berorientasikan kerja dan berorientasikan hubungan.
DEFINISI MURID
Murid
atau peserta didik adalah orang yang mempunyai potensi asas, yang perlu
dikembangkan melalui pendidikan, baik secara fizikal mahupun mental, baik
pendidikan itu di lingkungan keluarga, sekolah maupun dilingkungan masyarakat
di mana kanak-kanak tersebut berada.
Abu
Ahmadi(2003) juga menuliskan tentang
pengertian peserta didik, peserta didik adalah orang yang belum dewasa, yang
memerlukan usaha, bantuan, bimbingan orang lain untuk menjadi dewasa, guna
dapat melaksanakan tugasnya sebagai makhluk Tuhan, sebagai umat manusia,
sebagai warga Negara, sebagai anggota masyarakat dan sebagai suatu pribadi atau
individu.
No comments:
Post a Comment