Sesi
pembelajaran diteruskan dengan topik ‘Interaksi dan Pembelajaran’.Guru
menerangkan dengan lebih lanjut bentuk-bentuk interaksi dalam pembelajaran.
Interaksi dalam pembelajaran membawa maksud satu jalinan hubungan di antara
guru dan pelajar. Guru dan pelajar akan sentiasa berinteraksi antara satu sama
lain supaya saling melengkapi. Interaksi antara individu merangkumi 3 kategori
termasuklah percakapan guru, percakapan pelajar dan kesenyapan. Percakapan guru
terbahagi kepada pengaruh langsung dan pengaruh tidak langsung.Guru turut
mendedahkan berkaitan jenis-jenis interaksi seperti interaksi sehala, interaksi
dua hala, dan interaksi pelbagai hala. Tambahan pula, interaksi antara pelajar
dan guru amatlah penting dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) kerana ia
dapat memastikan murid faham mengenai sesuatu pelajaran. Dalam pengajaran, guru
harus memastikan objektif dan sasarannya dapat dicapai, dengan adanya interaksi
ini, ia akan meningkatkan kefahaman dan minat pelajar.
Jenis- jenis
interaksi antaranya
Interaksi dua hala
- Menjadi dua hala bila guru bertanya
pelajar menjawab, atau pelajar bertanya guru menjawab. Selain itu, Interaksi
antara rakan sebaya tiada, serta Interaksi pasif spt ini membuatkan
pelajar menjadi bosan dan rimas apabila perlu memasukkan terlalu banyak
fakta ke dalam minda mereka
Interaksi kumpulan
- Bertujuan utk galakan penyertaan
aktif pelajar dalam PdP. Kerja berkumpulan diwujudkan supaya pelajar
dpt berinteraksi dgn sesama mereka dlm perbincangan. Seterusnya, Guru
hanya menjadi pemudahcara. Selain itu, Interaksi sebegini mampu memupuk
nilai positif spt bekerjasama, menghormati, toleransi, perpaduan. seterusnya,
dalam keadaan ini, pelajar yg takut, malu dgn kehadiran guru boleh dan
mampu berinteraksi dgn aktif dgn rakan lain. Akhir sekali, Sesi
sumbang saran sebegini mampu menjana idea yg berkualiti daripada pelajar
Interaksi antara kumpulan
- Selepas berbincang dalam kumpulan, boleh
diadakan sesi pembentangan dan Kumpulan lain boleh mengemukakan
soalan kepada kumpulan pembentang
Interaksi sosial
- Istilah sosial adalah konotasi kepada
sesuatu perlakuan (behaviour) dalam sesuatu komuniti. Kamus Dewan
mendifinisikan sosial sebagai segala yang berkaitan dengan masyarakat,
perihal masyarakat, kemasyarakatan, ia juga merujuk kepada
persahabatan, pergaulan dan apa saja aktiviti yang dilakukan pada masa
lapang. Namun dalam konteks bilik darjah, pendekatan interaksi sosial
lebih menekankan aktiviti berkumpulan. Ia bertujuan mewujudkan perpaduan
dan kerjasama yg maksimum antara pelajar. Strategi pembelajaran koperatif
sgt sesuai utk wujudkan interaksi sosial
Interaksi berkesan
- Berlaku apabila mesej oleh penyampai
diterima dan difahami dengan jelas oleh penerima. Sekiranya maksud
penyampai disalah tafsir oleh penerima, berlakulah konflik antara
keduanya.Beberapa cara boleh diamalkan oleh guru untuk wujudkan
interaksi berkesan, antaranya :
- Bersikap positif dan percaya kepada
pelajar
- Bersifat ramah dan mesra
- Hormat pada pandangan dan pendapat pelajar
- Ketahui latar belakang pelajar
- Gunakan bahasa yang mudah difahami
- Galakkan pelajar berikan idea atau
pandangan
- Gunakan nama pelajar ketika berinteraksi
Dapat simpulkan bahawa interaksi antara dua
belah pihak iaitu antara guru dan pelajar itu sendiri perlulah disatukan agar
mampu mewujudkan suasana pembelajaran dan pengajaran yang seronok di samping
mempercepatkan kefahaman para pelajar untuk memahami sesuatu subjek yang
dipelajari.
No comments:
Post a Comment