PENGURUSAN
BILIK DARJAH
Pengurusan
bilik darjah bermaksud bagaimana guru dan pelajar bekerja, bagaimana
mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku
(Bosch, 2006).
Pengurusan
bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta
usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses
pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon
Sang, 2011).
Ia
melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi
meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta
kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009).
PERANAN
GURU DALAM MELAHIRKAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG KONDUSIF
Kedudukan
meja pelajar
meja
guru biasanya terletak di hadapan bilik darjah. Keadaan ini memberi gambaran
guru sebagai seorang pemerintah yang menguasai semua muridnya. Di kedudukan
ini, semua murid dapat melihat guru, dan meja guru jelas kelihatan dari pintu
darjah.
Penyusunan
kerusi meja murid dalam bilik darjah yang berbeza kebolehannya perlu dikawal,
dan ditentukan oleh guru, kerana penyusunan ini ialah cara mengawal disiplin
juga dan dengan cara itu guru harus memisahkan murid- murid yang perlu
dipisahkan atau membiarkan murid yang perlu berseorangan.
Alat
bantu mengajar (ABM)
Alat
bantu mengajar (ABM) seperti carta haruslah digantung di suatu tempat yang
sesuai supaya semua murid boleh melihatnya dengan mudah. Semasa menggunakannya,
guru haruslah membimbing murid-murid meneliti perkara yang penting supaya tidak
membazirkan masa murid-murid serta boleh mencapai hasil pembelajaran yang
dikehendaki. Jika carta itu mengandungi beberapa bahagian, guru boleh
menutupnya terlebih dahulu, kemudian menunjukkan kepada murid-murid bahagian
demi bahagian mengikut urutan penerangan guru. Cara ini boleh menarik minat
murid serta membangkitkan daya pemikiran mereka.
Papan
kenyataan
Papan
kenyataan hendaklah dilengkapi dengan jadual waktu, jadual bertugas, carta
organisasi, pelan keselamatan, sudut matapelajaran, sudut bacaan, kata-kata
motivasi.Setiap papan kenyataan sudut matapelajaran hendaklah diisi dengan
nota-nota yang penting.Guru hendaklah mengagihkan setiap sudut mata pelajaran
kepada beberapa kumpulan pelajar untuk mereka penuh kan papan kenyataan
tersebut.
KEMAHIRAN
KOMUNIKASI
Konsep
Komunikasi
Komunikasi
merujuk kepada pertukaran dan pengaliran maklumat daripada seseorang kepada
orang yang lain. Proses penghantaran mesej daripada penghantar kepada penerima
dikenali sebagai komunikasi.Komunikasi berkesan hanya akan berlaku apabila
penerima memahami mesej yang dihantar dengan tepat.
Terdapat
dua jenis komunikasi:
(a)
Komunikasi lisan
(b)
Komunikasi bukan lisan.
Pola
Interaksi dalam Bilik Darjah
Interaksi
bermaksud pengaruh atau aksi dua hala.Dalam proses ini, seorang individu
berinteraksi dengan individu-individu yang lain atau bahan-bahan di dalam
persekitaran dengan tujuan mempengaruhi satu sama lain.Di dalam bilik darjah
Terdapat
3 jenis pola interaksi iaitu:
1.
Interaksi sehala -interaksi sehala daripada guru kepada murid.
2.
Interaksi dua hala -interaksi dua hala antara guru dengan murid atau
murid
dengan murid
3.
Interaksi pelbagai hala -interaksi antara guru dengan murid,murid dengan
murid
dan murid dengan guru.
Kepentingan
Komunikasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran
· Mewujudkan
satu persekitaran pembelajaran yang aman dan harmonis.
· Membolehkan
guru memotivasikan murid-muridnya supaya berminat dalam pembelajarannya.
· Mewujudkan
hubungan yang mesra antara guru dan murid,murid dan murid supaya pembelajaran
lebih menyeronokkan.
· Penglibatan
murid yang lebih aktif dan berkesan.
Halangan
dan Gangguan Komunikasi dalam Pengajaran & Pembelajaran
·
Suasana
kelas yang bising.
·
Guru
yang kurang berpengalaman.
·
Kepimpinan
guru yang autokratik.
·
Bilangan
murind yang terlalu ramai.
Langkah-langkah
untuk mewujudkan Komunikasi Berkesan dalam Bilik Darjah
1. Rancang
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang baik
2. Elak
kriyik dan melabel murid-murid
3. Guru
sebagai Role Model
4. Gaya
kepimpinan DEMOKRATIK
Pengurusan
Pengajaran Dan Pembelajaran (P&P) Dalam Bilik Darjah
·
Perancangan
Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)
Guru
perlu membuat perancangan sebelum memulakan proses P&P.Merangkumi rancangan
pengajaran harian dan rancangan pengajaran tahunan.Guru perlu mengenal pasti
tahap keupayaan pelajar, hasil pembelajaran yang hendak dicapai, bahan bantu
belajar yang akan digunakan, strategi atau kaedah yang hendak diaplikasikan,
isi pelajaran yang sesuai dengan masa.
AKTIVITI
PENGAJARAN BERKUMPULAN
• Kaedah pengajaran yang memerlukan pelajar menjalankan aktiviti dalam kumpulan.
• Pengelompokan murid dibuat berdasarkan peringkat kebolehan dan minat.
• Murid dikelompokkan sama ada dalam kumpulan sama kebolehan atau berbeza
kebolehan.
AKTIVITI
PENGAJARAN INDIVIDU
• Murid akan menguasai kemahiran mengikut kebolehan mereka.
• Guru harus memerhati dan mengetahui perbezaan ini. Ia dapat dikesan
melalui kemahiran bertutur, membaca, menulis, mengira, menyelesaikan masalah,
melukis dan menggunakan peralatan dan bahan.
• Pengawasan yang baik akan
meningkatkan potensi pelajar.
• Pengajaran individu boleh dilakukan dengan menjalankan aktiviti dalam
kumpulan yang kecil.
• Guru harus menyediakan situasi pembelajaran yang meransang murid untuk
belajar.
• Pada amnya, murid mengalami proses pembelajaran secara individu walaupun
ketika di dalam kelas sama ada secara formal atau tidak formal.
PUSAT
PEMBELAJARAN
• Ruang dalam bilik darjah yang dilengkapi pelbagai bahan sumber dan
dibina mengikut kreativiti guru dan murid.
• Ia diwujudkan untuk menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
secara formal atau tidak formal.
• Sesi pengajaran dapat dilakukan dengan pelbagai teknik, kaedah dan
pendekatan.
Fungsi pusat pembelajaran
• Menyediakan ruang, peluang dan bahan kepada murid menggunakan lebih drpd
satu deria dalam sesi pembelajaran.
• Tempat guru melaksanakan aktiviti pengajaran dengan penekanan
penglibatan maksimum dan pelbagai bahan.
• Tempat mempamerkan hasil kerja murid bagi membina kreativiti dan
keyakinan murid.
Panduan membina pusat pembelajaran
• Pastikan bilik darjah menepati ciri-ciri bilik darjah KBSR/KBSM.
• Susun kedudukan kerusi dan meja supaya ada ruang murid untuk bergerak.
• Ubah susunan tempat duduk dari semasa ke semasa.
• Kenalpasti bahan-bahan sumber yang diperlukan untuk diletak pada pusat
pembelajaran.
• Lengkapi pusat pembelajaran dengan pelbagai sumber dan bahan.
• Kenalpasti tempat untuk mempamerkan hasil kerja murid.
PENYEDIAAN BAHAN
• Apa sahaja yang digunakan dalam pengajaran merangkumi alat dan isi
pelajaran
• Dikenali sebagai media pendidikan :-
1) perkakasan
2) bahan atau perisian
• Digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang
lebih bermakna
Jenis
bahan dan pengambilan
• Terbahagi kepada dua iaitu:-
1) bahan hidup
2) bahan bukan hidup
• Bahan hidup- manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan
• Bahan bukan hidup- elektronik (audio dan visual), bukan elektronik-
(bahan cetak, bukan cetak), bahan-bahan 3 dimensi(semulajadi dan buatan
manusia)
Perancangan bahan
• Perkara yang diutamakan dalam merancang penggunaan sesuatu bahan:-
-
jenis dan bentuk bahan
-
cara bahan digunakan
-
kemudahan penggunaan bahan
PENGURUSAN
SUMBER
Satu proses memilih, menyusun, mengguna dan
menyimpan bahan serta alat supaya proses pengajaran dan pembelajaran sempurna.
Sumber pendidikan
• Segala bahan dan alat yang dapat membantu guru mencapai objektif
pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan.
Objektif pengurusan sumber
• Mewujudkan suasana dan persekitaran pendidikan yang hidup dan mencabar;
• Menimbulkan minat dan semangat untuk murid belajar;
• Memastikan aktiviti-aktiviti bilik darjah berjalan tanpa gangguan; dan
• Menjamin perkembangan pembelajaran murid.
Kesimpulannya, Pengurusan bilik darjah adalah untuk membantu guru
mengendalikan dan menguruskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik
darjah dengan lebih mudah. Pengetahuan yang mendalam tentang pengurusan bilik
darjah akan memberikan keyakinan dan masa yang lebih banyak untuk aktiviti
pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment