Konsep
Bimbingan
Bimbingan
adalah satu proses membantu individu atau kelompok pada bila-bila masa untuk
mengembangkan kapasiti mereka agar dapat membuat pilihan yang bijak dari aspek
peribadi, sosial, akademik, kerjaya dan sebagainya semi masyarakat amnya dan
individu khasnya.
Bimbingan
juga adalah proses untuk membantu individu memahami dirinya dan dunia
sekelilingnya supaya ia boleh menggunakan kebolehan, keupayaa dan bakat yang
ada dengan sepenuhnya.
Bimbingan
adalah merupakan bantuan atau pertolongan yang diberi kepada pelajar-pelajar
biasa atau yang normal yang mengalami P&P mental, sosial, intelek, fizikal,
emosi, kejiwaan dan kerohanian. Bimbingan juga merupakan proses pembentukan
maklumat dan nilai individu itu sehingga dia sapat menentukan tindakan yang
wajar di ambil pada masa sekarang dan pada masa hadapan.
Konsep
Kaunseling
Kaunseling
merupakan proses untuk membantu perhubunganberdasarkan prinsip-prinsip
psikologi yang dilaksanakan oleh kaunselor berdaftar mengikut kod etika
kaunseling untuk mencapai suatu perubahan. Kemajuan dan penyesuaian yang
holistik, baik dan sukarela pada diri klien supaya perubahan, kemajuan dan
penyesuaian itu akan berterusan sepanjang hayat klien. Menurut Persatuan
Kaunseling amerika pula, kaunseling merujuk kepada aplikasi prinsip-prinsip kesihatan
mental, psikologi atau perkembanganmanusia serta strategi intervensi kognitif,
afektif atau tingkah laku bagi menangani isu-isu yang berkaitan dengan
pertumbuhan peribadi, perkembangan kerjaya atau patologi.
Konsep
Psikoterapi
Secara
tradisional psikoterapi berfokus kepada masalah serius yang berhubung dengan
intrapychic, internal, isu-isu personal dan konflik.
Ciri-ciri
psikoterapi secara tradisional :
1 .
Memberi penekanan kepada masa lampau.
2.
Celik akal.
3.
Terapi bertindak sebagai pakar.
4.
Psikiatri/Psikologi menggunakanistilah psikoterapi.
Psikoterapi
melibatkan pesakit yang berada di setting ( out patient and in patient ) yang
melibatkan penempatan seperti hospital sakit jiwa.
Beza
bimbingan dan kaunseling Bimbingan adalah membantu individu membuat pilihan
menurut nilai dirinya manakal kaunseling membantu individu membuat perubahan.
Di awalnya, bimbingan berlaku di sekolah iaitu guru membantu pelajarmembuat
keputusan. Kini, bimbingan adalah satu bahagian dari keseluruhanperkhidmatan
bimbingan dan kaunseling.
Definisi
Kaunseling
Menurut
Mizan Adillah dan Halimatun Halalilah (1995) kaunseling merupakan proses
bersemuka antara kaunselor dan klien. Tujuan pertemuan adalah untuk mencari
alternatif yang paling sesuai untuk klien membuat keputusan menyelesaikan
masalah dirinya di samping mengetahui buruk baik dan halangan yang akan
dihadapi oleh klien atas keputusannya itu.
Justeru
itu, kaunseling diertikan sebagai proses bantuan yang dijalankan
oleh kaunselor bagi mengembangkan pemikiran, menstabilkan perasaan dan
mengubah tingkah laku klien dan ia menitiberatkan faktor kerahsiaan.
KEMAHIRAN
BIMBINGAN DAN PENASIHATAN
Kemahiran melayan dan mendengar
i)
Melayan
• Beri perhatian sepenuhnya
• Tunjukkan hormat, minat & ambil berat
• Murid dapat meluahkan perasaan
Mendengar
• Perkara asas dalam bimbingan dan penasihatan
• Memahami dengan tepat sesuatu mesej
• Dapat memberi cadangan yang berkesan
Halangan dalam proses mendengar
• Terlalu cepat menilai mesej
• Tumpuan terputus
• Ingin segera menyelesaikan masalah
• Soalan tertumpu kepada persoalan ‘menarik’
• Pembimbingan beremosi
• Memikirkan soalan yang berikut
KEMAHIRAN KOMUNIKASI
i)
Komunikasi Berkesan
• Menggunakan bahasa yang tepat dan mudah difahami
• Berkeyakinan
• Menampakkan kemesraan
• Mewujudkan kepercayaan mendengar
) Ciri Komunikasi dalam bimbingan dan penasihatan
• Saling mempercayai dan menghormati
• Bertujuan menolang
• Teraputik
iii) Jenis komunikasi
• Lisan
• Tanpa lisan
Konsep penasihatan
• Zuraidah (1994)
• Memberi nasihat
• Tanpa memikirkan perasaan individu
• Mengelakkan diri daripada memahami, memeriksa dan menjelajah masalah
• Kamus Dewan (1994)
• ajaran, petunjuk yang baik,
peringatan, mengusulkan, mengsyorkan atau menganjurkan tentang pelbagai hal.
Ciri-ciri penasihatan
• Tumpuan kepada masalah
• Berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih
berautoriti
• Strategi paling cepat untuk mengatasi permasalahan
JENIS-JENIS KAUNSELING
- Kaunseling Individu
- Kaunseling Kelompok
Kaunseling Akademik
Menyediakan kaunseling bagi menolong murid memilih mata pelajaran
sejajar dengan minat, keupayaan dan percapaian
Kaunseling Kerjaya
Menolong murid-murid menyelesaikan masalah pemilihan kerjaya
Memberikan kesedaran dan ingatan kepada murid-murid bahawa perancangan
kerjaya perlu dibuat daripada awal lagi.
Kaunseling Peribadi
Kefahaman kendiri, iaitu membantu murid-murid secara individu untuk
memperolehi maklumat dan membentuk sikap celik akal dan nilai yang sejajar
dengan kehendak-kehendak masyarakat
Menolong individu membuat keputusan yang waras serta bijaksana
Kaunseling Kelompok
Kelompok boleh didefinisikan sebagai pengumpulan beberapa orang individu
yang berinteraksi serta mempunyai perhubungan psikologi di antara satu sama
lain.
Menurut Ohlsen M. M. (1997), pula menyatakan bahawa kaunseling
kelompok merupakan suatu perhubungan unik di mana klien berasa selamat
untuk mebincang apa yang membimbangkan mereka serta untuk mengenal pasti
tingkah laku baru yang diingini, mengamalkan kemahiran-kemahiran antara
individu yang asas dan melakukan tingkah laku yang baru.
Etika
Kaunseling
·
Satu
tatasusila atau peraturan yang perlu dipatuhi oleh seseorang kaunselor dalam
memberi pertolongan kepada individu lain untuk mendapatkan kesedaran diri dan
dapat bertindak balas dengan persekitarannya. Ianya juga merupakan satu
peraturan yang harus dilaksanakan oleh seorang kaunselor demi menjaga hak-hak
klien.
Secara
amnya etika kaunseling merangkumi 3 ciri utama :
a) Menggariskan
satu bentuk peraturan kepada ahlinya untuk bertindak mengikut lunas-lunas dan
peruntukan sistem yang dibenarkan
b) Satu
manual kerja atau prosedur tugas yang memberikan penerangan ringkas berkaitan
proses tingkah laku yang perlu dilaksanakan oleh ahli-ahlinya.
c) Mengandungi
nilai-nilai murni didalamnya dimana ia bermaksud segala peraturan yang
diperoleh adalah untuk memberikan kebaikan dan keadilan yang maksimum kepada
kaunselor dan klien (Nordin,2000).
No comments:
Post a Comment