KONSEP
BILIK DARJAH
DAHULU
Lima
hingga enam pelajar duduk di bawah sebatang pokok besar dan mendengar
ajaran seorang guru sudah dianggap satu bilik darjah. Selain itu, Surau atau
pondok tempat mengaji juga dianggap sebagai satu bilik darjah.
SEKARANG
Sebuah
bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah. Padang sekolah
yang digunakan juga dinggap bilik darjah. Padang sekolah yang digunakan oleh
pelajar untuk pelajaran pendidikan jasmani juga dianggap bilik darjah. pada
dasarnya, sebuah bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja
palajar, meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga
puluh pelajar dalam satu-satu kelas.
JENIS
BILIK DARJAH
·
Bilik Darjah Tradisi
·
Bilik Darjah KBSR Dan KBSM
·
Bilik Darjah Mata Pelajaran Khas (KBSM)
·
Bilik Darjah Terbuka
PENYUSUNAN
BILIK DARJAH
Penyusunan bilik darjah amat penting dalam
situasi pembelajaran pelajar, keadaan in dapat menggalakkan atau
menghalang sesuatu pembelajaran.
Sharifah Alwiah Alsagof (1986:44), persekitaran fizikal bilik darjah
yang baik akan dapat meningkatkan
kuasa serta sumber pengajaran
guru.
Kementerian Pendidikan Malaysia (1981:16),Kemasnya
organisasi benda-benda fizikal di dalam bilik darjah seperti kerusi, meja,
almari dan lain-lain tidak menjamin
yang pembelajaran boleh berlaku melainkan jika guru menguruskan murid-murid
selaras dengan matlamat yang dituju.
Atan Long (1986:109) menyatakan
bahawa, pengurusan bilik darjah hendaklah berdasarkan fungsi dan matlamat yang
hendak dicapai melalui penggunaan bilik darjah. Dalam hal ini, penyusunan bilik
darjah dapat melibatkan beberapa tujuan supaya tercapai objektif yang hendak
ditentukan. Antara yang ditekankan seperti masa, tenaga, alat pengajaran yang
dapat digunakan dengan baik, kemudahan digunakan secara berkesan dan susunan
menggalakkan untuk pembelajaran.
TEMPAT DUDUK PELAJAR
Kedudukan pelajar tidak boleh diubah suai
bagi menggelakkan berlakunya kekeliruan sewaktu belajar.
MEJA GURU
Meja guru biasanya terletak dibahagian
hadapan kelas, Guru harus berada di sekitar meja pelajar bagi pembantu dalam
proses pembelajaran.
KERUSI DAN MEJA PELAJAR
Sharifah Alwiah Alsagoff ( 1986:45)
tiada satu cara penyusunan kerusi meja pelajar yang terbaik, ia bergantung
kepada umur dan keperluan pelajar. Antara bentuk susunan kerusi dan meja dalam
sesebuah bilik darjah seperti, Kedudukannya tidak menyebabkan ada pelajar yang
membelakangkan papan hitam, ini kerana penerangan guru secara kelas akan
menyebabkan pelajar terpaksa berpusing dan akan menyebabkan merasa terganggu.
Penyusunannya perlu berkait rapat dengan
strategi dan pendekatan pengajaran pembelajaran (KPM 1989:9),ini
kerana dalam KBSR pengajaran secara berkumpulan dan individu lebih diutamakan.
Namun demikian, pengajaran cara kelas masih juga boleh dijalankan mengikut
situasi tetentu.Kedudukan kerusi meja KBSR dan KBSM perlu melibatkan beberapa
ruang pembelajaran. Keadaan ini termasuk ruang bacaan dan sebaginya.
PENGURUSAN BILIK DARJAH
Rutin Bilik Darjah
•
Pengurusan bilik darjah yang baik akan
mewujudkan bilik darjah yang efektif dan berkesan.
Tujuan Rutin Bilik Darjah
• Menjimatkan masa dan tenaga
• Menimbulkan rasa tanggungjawab,
perasaan seronok dan bekerjasama di
kalangan pelajar.
FAEDAH RUTIN BILIK DARJAH
Perlaksanaan rutin didalam bilik darjah
mendatangkan beberapa faedah iaitu:
•
Proses pengajaran dan pembelajaran dapat
dijalankan dengan teratur.
•
Pengurusan rutin yang teratur akan menjimatkan
masa guru dan pelajar.
•
Rutin akan menyemai nilai-nilai murni di
kalangan pelajar.
• Pengurusan rutin bilik darjah yang sempurna
dan cekap akan menimbulkan rasa selamat kepada pelajar.
• Pelajar dapat kemahiran kepimpinan serta dapat
mengamalkan prinsip demokrasi khasnya sewaktu membuat pemilihan untuk
mendapatkan ketua.
• Peraturan yang sedia ada dalam bilik darjah
dapat membantu mengawal disiplin didalam bilik darjah.
MENYIMPAN REKOD
Penyimpanan Rekod
•
Satu
cara merekod, mengelas dan mentafsirkan data seseorang pelajar. Segala maklumat
yang diperoleh membolehkan guru membuat penilaian terhadap objektif
pengajarannya sama ada berjaya atau gagal.
Syarat-syarat Rekod
•
Rekod mesti digunakan
•
Rekod mesti boleh diperoleh dengan mudah
•
Rekod mesti lengkap
•
Rekod mesti menyatakan perkara yang benar
KLASIFIKASI SUMBER PEMBELAJARAN
Dikelaskan kepada empat jenis iaitu :
•
Sumber asas
•
Sumber bukan elektronik
•
Sumber elektronik
•
Sumber yang bercorak pengalaman
Kriteria Memilih Sumber
• Tujuan
• Kesesuaian
• Kemudahan Memperoleh
• Kepentingan Sumber Pembelajaran
INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
KONSEP INTERAKSI
Satu proses saling bertindak yang berlaku di antara
sekurang-kurangnya dua pihak.
Istilah dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang
perseorangan ataupun sekumpulan manusia.
KONSEP BILIK DARJAH
Tempoh proses pengajaran dan pembelajaran berlaku.
JENIS INTERAKSI BERCORAK LISAN
1. Interaksi sehala atau tradisional
2. Interaksi dua hala antara guru dan murid
3. Interaksi dua hala antara murid dan murid
4. Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid
dengan murid.
5. Interaksi komputer
JENIS INTERAKSI BERCORAK LISAN
Interaksi sehala atau interaksi tradisional
Interaksi bilik darjah menjadi sehala kerana guru yang mengawal segala
aktiviti P&P yang berlaku di dalam kelas.
Ciri-ciri:
Corak interaksi bilik darjah ditentukan oleh guru kelas
Tiada interaksi yang berlaku antara murid dengan murid
Murid tidak terlibat dalam P&P secara aktif
Interaksi dua hala antara murid dan guru
Guru menggunakan pendekatan yang berlainan seperti perbincangan @ kaedah
induktif. Interaksi yang berlaku di dalam bilik darjah bertukar menjadi
interaksi dua hala.
Ciri-ciri:
·
Aktiviti bercorak aktif
·
Perhubungan guru dan pelajar menjadi semakin rapat
·
Menggalakkan pelajar untuk melibatkan diri dalam proses P&P dengan
menyoal dan meminta pendapat.
Interaksi dua hala antara murid dengan murid
Guru menggunakan pendekatan kumpulan, kertas kerja, kaedah bermain,
lakonan, sumbangsara sebagai aktiviti dalam P&P.
Ciri-ciri:
Aktiviti pembelajaran aktif dan dinamik.
Perhubungan antara murid dengan murid dapat dieratkan.
Interaksi antara guru dan murid dihadkan mengikut arahan guru sahaja.
Pembelajaran koperatif dan koloboratif menjadi tumpuan guru.
Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid
Guru menggunakan kaedah dan teknik pengajaran seperti simulasi, main
peranan, pendekatan kumpulan, perbincangan, ujikaji dan kaedah penyelesaian
masalah.
Ciri-ciri:
Komunikasi berkesan berlaku
Penyertaan aktif murid dalam P&P
Suasana yang kondusif untuk mengendalikan P&P
PEMBENTUKAN INNTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
Faktor yang mempengaruhi pembentukaninteraksi dalam kelas :
Susunan bilik darjah :
·
Kedudukan meja dan kerusi
·
Tiga jenis susunan meja dan kerusi
-Susunan Tradisi
-Susunan Horse Shoe
- Susunan Madular
Keadaan emosi bilik darjah
·
Suara guru yang jelas
·
Sikap guru yang positif
Kawalan yang sempurna dan menggunakan gaya kepimpinan yang sesuai :
Gaya Autokratik – Interaksi sehala (tidak sesuai)
Gaya Demokratik – Interaksi dua hala (paling sesuai)
Gaya Laissez Faire – Kebebasan penuh
diberikan kepada pelajar (tidak
sesuai)
Penggunaan kaedah kumpulan :
·
Pelajar berfikir, merancang, melaksanakan dan menilai kerja dengan
semangat gotong royong.
·
Memperbanyakkan pengajaran berbentuk amali daripada berbentuk teori
·
Semua pelajar boleh terlibat dan bergerak balas secara cergas.
·
Guna kaedah
pengajaran yang boleh menghidupkan suasana pembelajaran :
·
Perbincangan, soal jawab, sosiodrama, permainan dan lain-lain.
Guna alat bantu mengajar berteknologi :
·
Slaid, pita video, rakaman dan lain-lain
·
Mudahkan proses p&p
·
Diminati oleh pelajar
Lakukan kegiatan pemulihan bagi pelajar yang bermasalah.
·
Sesi bimbingan - guru sebagai kaunselor
Sikap guru yang baik
·
Beri pelajar kebebasan untuk membuat keputusan dan peluang untuk bekerja
sendiri
Suasana bilik darjah yang kondusif penting bagi mewujudkan proses
P&P yang berkesan :
Terbahagi kepada 3 :
·
Suasana fizikal
·
Suasana social
·
Suasana emosi
SUSUNAN FIZIKAL BILIK DARJAH
·
Melibatkan unsur fizikal bilik darjah.
·
Menggalak atau menghalang P&P.
·
Guru berperanan menentukan suasana fizikal.
·
Perancangan dan penyusunan ini melibatkan :-
Mengorganisasi
Merancang
Penggunaan ABM, APD, kerusi,
meja, papan tulis dan sebagainya.
SUASANA SOSIAL BILIK DARJAH
·
Guru mengkaji melalui pemerhatian biasa dan teknik sosiometri.
·
Sosiometri :
-Teknik untuk mencari dan
menunjukkan perhubungan individu dengan pelajar
- Ujian Sosiometri Moreno
- Kegunaan
Bagi menentukan seseorang
pelajar itu ahli sesuatu kumpulan atau penerimaan pada kumpulan lain.
- Kelemahan
Perhubungan yang dinyatakan
pelajar adalah hubungan yang dianggap pelajar itu sendiri.
~Perhubungan yang mungkin tidak
dibalas
~Hubungan sehala
SUASANA EMOSI BILIK
DARJAH
Lebih penting daripada suasana
fizikal dan sosial
Gabungan daripada
berbagai-bagai perkara :
·
Suara
·
Kelucuan
·
Penggunaan pujian
·
Sikap dan ekspektasi bilik darjah
·
Kemesraan
·
Stail
·
Kawalan
·
Kepimpinan dan kaedah mengajar
SUARA
·
Jelas, terang, semula jadi, tidak tegang dan bercorak perbualan.
·
Mewujudkan suasana tenang.
·
Galak wujud interaksi pelajar semasa P & P
·
Ciri suara yang menimbulkan kesan emosi:
- Kelicinan pertuturan
- Gaya
- Nada
·
Pujian yang biasa adalah pujian lisan.
·
Cara memberi pujian :
- Memuji secara perseorangan
atau kumpulan.
- Memuji kerja, sikap,jawapan
dan sebagainya
- Memuji di khalayak ramai-
bergantung pada situasi.
·
Teknik yang biasa ialah jenis positif & negatif.
·
Kawalan positif & formal:-
Pemberian Markah.
Menggalakkan persaingan.
Kawalan positif Tidak formal:-
Melonggarkan Peraturan
Menggunakan pengajaran
ekstrinsik.
Kawalan negatif
- Denda
- Tidak memberi ganjaran
- Sindiran
- Hukuman
- Bangkangan
Kepimpinan dan kaedah mengajar
Suasana P&P yang demokratik menggalakkan pelajar bekerjasama.
Akan lebih mementingkan tugasan, menunjukkan inisiatif &
bertoleransi.
Guru mempengaruhi pelajar secara tidak langsung :-
-Terima perasaan pelajar tanpa menakutkannya.
- Memuji pelajar.
- Galak mereka guna & terima iden pelajar lain
Guru mempengaruhi pelajar secara langsung:-
-Semalu marah
-Memberi arahan
-Terlalu kritikal.
KESIMPULAN
Secara kesimpulannya, strategi pengurusan bilik darjah adalah berkait
rapat dengan tiga
aspek penting seperti unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah.
Selain itu juga, peranan daripada guru adalah penting bagi memastikan
proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
seiring dengan matlamat dan isipembelajaran yang ingin disampaikan.
No comments:
Post a Comment