Sunday, December 9, 2018

BAB 12 : PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA


Pengurusan murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah.Hal ini kerana pelaksanaannya di sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan prestasi sekolah.Kemampuan sekolah seharusnya memainkan peranan yg lebih daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan.

Peter F Drucker, pengurusan boleh ditakrifkan sebagai proses sosial yg dibentuk utk memberikan kerjasama, penglibatan, campurtangan, & penyertaan org lain ke arah pencapaian yg lebih berkesan. Jaafar Muhamad mendefinisikan pengurusan sbg proses mengagihkan input2 organisasi spy objektif organisasi tercapai.

Falsafah &  fungsi pengurusan murid di sekolah

Pengurusan Murid atau personaliti pelajar dalam konteks negara pada asasnya mestilah bertunjangkan kepada Falsafah Pendidikan Negara (FPN) dan Dasar Pendidikan Kebangsaan (DPK). Dengan kata lain, pengurusan murid yang dikendalikan dalam semua institusi pendidikan termasuklah di sekolah hendaklah dilaksanakan berpandukan falsafah, dasar, aspirasi dan sistem pendidikan di negara ini. Berdasarkan pegangan falsafah ini, maka segala urusan berkaitan perkhidmatan dan pengurusan murid bukan sahaja bertepatan dengan matlamat sekolah, tetapi juga matlamat negara.

KONSEP PENDIDIKAN KHAS

      Pendidikan khas:
§  Program pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus sesuai untuk memenuhi keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas, iaitu individu yang mengalami pelbagai kecacatan atau kurang upaya atau yang pintar cerdas (gifted)

JENIS KECACATAN
·         Cacat Penglihatan
·         Cacat Pendengaran
·         Cacat Anggota (Lumpuh)
·         Cacat Pertuturan
·         Sindrom Down
·         Spastik
·         Terencat Akal
·         Spina Bifida
·         Autisme
·         Pintar Cerdas

Falsafah Pendidikan Khas

Pendidikan khas di Malaysia adalah satu usaha yang berterusan untuk melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri sendiri sebagai seorang individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan produktif selaras dengan falsafah pendidikan negara.

Objektif

Ø  Menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan untuk murid-murid dengan keperluan khas
Ø  Menyediakan pendidikan yang sesuai dan relevan kepada setiap murid dengan keperluan khas
Ø  Menyediakan peluang untuk mengembangkan bakat dan potensi murid dengan keperluan khas
Ø  Menyediakan bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi dan terkini
Ø  Memastikan tenaga pengajar yang mencukupi dan terlatih dalam bidang pendidikan khas.

Secara rumusnya, para murid yang mempunyai pelbagai upaya dalam pembelajaran mereka perlulah diajar pada kelajuan yang sesuai.  Standard prestasi yang realistik dan memberi peluang yang sesuai mengikut bakat mereka untuk mencapai potensi secara positif.  Kepimpinan sekolah sepatutnya memainkan peranan yang lebih penting daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan untuk memastikan murid sederhana turut mencapai prestasi yang baik dalam akademik dan kokurikulum.

No comments:

Post a Comment