Bab ini mengutamakan sosiologi dan pembelajaran. Contohnya, asas-asas sosiologi pendidikan dan
pembelajaran serta fungsi-fungsi pembelajaran dan konflik dalam
pembelajaran. Bab ini juga berkenaan
dengan interaksi dan pembelajaran. Sebagai
contoh. interaksi dalam pembelajaran, interaksi dalam pengurusan pembelajaran,
bentuk-bentuk interaksi pembelajaran dan konsep-konsep sosiologi
pembelajaran. Dalam bab ini,
pembelajaran akan menjelaskan asas-asas sosiologi dan kaitannya dengan
sosiologi pendidikan dan pembelajaran dan mengaplikasikan dalam pengurusan
bilik darjah serta mengaitkan kursus dengan interaksi dalam pembelajaran dan
perbincangan mengenai bentuk-bentuk interaksi dalam pembelajaran.
Sosiologi pendidikan merupakan kajian
sistematik dan saintifik tentang interaksi manusia dalam masyarakat dari
pelbagai sudut. Masyarakat ialah
sekumpulan manusia yang saling berhubung yang membentuk jalinan yang melahirkan
pelbagai fenomena sosial. Pendidikan
dikelilingi dengan unsur kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka
dalam dunia sosial. Pendidik perlu tahu
tentang sosiologi kerana mereka berkhidmat di dunia pendidikan yang dikelilingi
masyarakat. Oleh yang demikian,
pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu
dengan lain. Fenomena-fenomena yang
berlaku dalam dunia pendidikan termasuklah sekolah perlu dianalisis dalam
perspektif sosiologi
Dalam aspek prinsip pembelajaran,
latihan adalah amat penting kerana murid dapat mengaplikasi apa dipelajari dan
dapat mengukuhkan pengetahuan yang diterima dari guru. Seterusnya, kondusif dapat menyesuaikan
suasana pembelajaran yang selesa dari segi minda, fizikal, emosi, rohani. Bermatlamat kepada pengajaran berfokus akan
memudahkan murid mengikuti secara teratur dan sistematik dari senang ke susah,
dekat kepada jauh.
Sosial dan persekitaran telah
mengajar murid sedia menerima orang lain, prihatin terhadap sekitar, tidak
egosentrik, sedia terima pendapat,
Pengalaman sedia telah mendorong murid lebih sedia dan yakin belajar
sekiranya bahan pembelajaran berkaitan dengan pengalaman mereka
3 teori utama:
Fungsionalisme, Konflik dan Interaksionisme
Teori Fungsionalisme - Auguste Comte
(1798-1857)
Mengkaji
perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan
masyarakat. Masyarakat dianggap seperti tubuh yang mempunyai bahagian
dengan fungsi tersendiri [ada tujuan dan keperluan tertentu]. Struktur sosial
akan menentukan kelancaran keharmonian dan perjalanan masyarakat
Teori Konflik - Karl Marx (1818-1883)
Menganalisis
konflik-konflik dalam masyarakat. Berlaku konflik dalam struktur masyarakat
Mengkritik kapitalisme, Persoalan mengenai sama ada struktur-struktur
masyarakat seperti ekonomi, pendidikan, politik, sosial dan agama membawa
kesejahteraan kepada manusia atau sebaliknya.
Teori Interaksionisme Simbolik -
George Herbert Mead (1863-1931)
Bagaimana
seseorang menginterpretasikan dan bertindak menurut kemahuan masing-masing
dalam masyarakat Mengkaji makna simbolik atau makna yang tersirat secara
subjektif, Melihat bagaimana makna yang simbolik digunakan dalam interaksi
manusia,Kepentingan memahami simbolik mengikut konteks penggunaannya, Kepentingan
memahami simbolik mengikut konteks penggunaannya Makna yang simbolik berguna
semasa interaksi di mana makna-makna berkenaan menyebabkan hubungan
bertambah mesra, Makna adalah sesuatu yang dirundingkan, Interaksi sosial amat
penting dalam menghubungkan manusia dengan dunia luar dan Jalinan interaksi dan
aksi akan membentuk kumpulan masyarakat.
No comments:
Post a Comment