PENGENALAN
Misi Kementerian Pelajaran Malaysia ialah
membangunkan sistem pendidikan yang berkualiti bertaraf dunia agar generasi
yang dilahirkan nanti mampu bersaing dengan persaingan yang sengit dalam era
globalisasi pada masa kini. Namun begitu, bagi merealisasikan misi tersebut
guru perlulah memainkan peranan utama sebagai pelaksana di peringkat sekolah
tidak kira sama ada sekolah rendah ataupun sekolah menengah. Dalam pelaksana di
peringkat sekolah berkenaan aspek pengurusan bilik darjah merupakan salah satu
elemen yang utama bagi melahirkan insan-insan yang cemerlang, gemilang dan
terbilang serta boleh bersaing dalam era globalisasi jika pengurusan bilik
darjah dapat diurus dengan cemerlang dan sistematik dengan kerjasama guru dan
murid berkenaan.
Oleh itu, guru-guru perlulah mempelbagaikan
kemahiran pengajaran dalam menjalankan tugas harian mereka di sekolah. Mereka
perlu menjadi seorang yang pakar dalam subjek yang diajar, dan juga mesti
mempunyai kemahiran mengawal tingkah laku pelajar yang disruptif di bilik
darjah agar proses pembelajaran dan pengajaran berlaku di bilik darjah.
MAKNA PENGURUSAN
Pengurusan
boleh didefinisikan sebagai aktiviti yang teratur (sistematis) bagi mencari
jawapan kepada beberapa soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah
yang hakikatnya (atau tabiinya) sudah dikenalpasti (Ahmad Mahdzan, 2004). Pengurusan ialah satu proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal
daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk
mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984). Pengurusan merupakan satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara
berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins,1984). Pengurusan mencakupi bagaimana
sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan
untuk mencapai matlamat organisasi (Shukur,1988).
PENGURUSAN SEKOLAH
Menurut Sharpe (1989), sekolah merupakan
organisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia.Keunikan
ini memerlukan pengurus yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak
dipunyai oleh pengurus organisasi lain. Tiga ciri yang menjadikan organisasi
sekolah kini paling sukar ditadbir:
- Sekolah dan sistemnya adalah organisasi manusia. Klien dan bahan mentahnya manusia, sumbernya manusia dan matlamatnya berkait dengan manusia
- Kumpulan sasaran manusia- kanak-kanak dan remaja yang kompleks dalam period perkembangan mental, fizikal, emosi dan sosial.
- Matlamat utama sekolah berkait dengan pendidikan. Pendidikan berkait dengan pembelajaran, perkembangan dan pembangunan diri manusia.
- Manusia adalah modal insan atau aset utama sesebuah negara.
PENGURUSAN ORGANISASI
Menurut Abd Rahim Abd Rashid (2001),
pengurusan organisasi sekolah perlu kreatif dan inovatif bagi membentuk
sesebuah sekolah organisasi yang dinamis- pengetahuan baru, budaya saintifik,
penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia.Namun,menurut
Senge (2000), sekolah merupakan institusi yang paling lambat berubah, masih
konservatif dan mengekalkan amalan tradisional yang tidak sesuai dengan
kehendak semasa.
Pembelajaran adalah merujuk kepada
perubahan dalam tingkah laku subjek atau tingkah laku yang berpotensi dalam
sesuatu situasi yang diwujudkan oleh pengalaman-pengalaman berulang subjek
dalam situasi tersebut. Dari sudut
kognitif, pembelajaran boleh berlaku tanpa perubahan tingkah laku yang segera.
Perubahan struktur mental yang berlaku melibatkan perubahan skema, kepercayaan,
jangkaan dan matlamat. Proses
pembelajaran yang berlaku secara berterusan akan membawa perubahan tingkah
laku.
Contohnya, seseorang murid akan mula
menguasai kemahiran membaca setelah proses pembelajaran berlaku secara berulang-ulang dan
berterusan. Penguasaan dan pemahaman
terhadap sesuatu fakta akan mudah dikuasai apabila proses pembelajaran dibantu
dengan pelbagai bahan bantu mengajar sebagai bahan rangsangan seperti gambar
rajah, jadual, carta, gambar dan lain-lain alat bantu yang memudahkan
murid-murid menghubungkaitkan maklumat.
Pembelajaran biasanya terjadi dalam situasi
formal yang secara antara guru dan para pelajar dalam usahanya menyampaikan
ilmu berdasarkan kurikulum dan tujuan yang hendak dicapai. Melalui
pembelajaran, pelajar dapat melakukan proses belajar sesuai dengan rancangan
pengajaran yang telah ditetapkan. Seorang guru haruslah mengadakan perancangan
awal untuk menyesuaikan isi pengajaran dan pembelajaran sesuai dengan kebolehan
pelajar. Maka konsep belajar dan pembelajaran merupakan dua kegiatan yang
berproses dalam suatu sistem.
Setelah guru selesai menyempurnakan proses
pengajaran dan pembelajaran, guru perlu memperuntukkan masa membuat refleksi
terhadap pelaksanaan pengajarannya. Langkah ini adalah penting untuk mengkaji
keberkesanan pengajaran guru dalam aspek pemilihan strategi pengajaran,
penggunaan bahan bantu mengajar, maklumat dan sumber pengajaran, tahap
pencapaian murid dan keberkesanan komunikasi antara guru dan pelajar.
Kesimpulannya, komitmen guru yang tinggi
dan ditambah pula dengan kemahiran perguruan akan mewujudkan suasana
pembelajaran yang sentiasa bersemangat. Penyelidikan yang dijalankan pula akan
menghasilkan idea-idea baru untuk menjadikan sesi pengajaran pembelajaran lebih
menarik minat pelajar.
PENGURUSAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Pengurusan pengajaran dan pembelajaran
adalah proses merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai matlamat,
menentukan atau memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh
guru, menentukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut kepakaran, memimpin
dan memberi inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta memantau
pelaksanaan agar ianya berjalan sebagaimana yang dirancang (Nurlia Mohamad,
komunikasi peribadi, 26 Disember 2012)
Pengurusan pengajaran dan pembelajaran ini penting kerana ia berperanan
besar dalam memningkarkan prestasi pelajar. Salah satu rasional peningkatan
prestasi pelajar adalah perancangan pengajaran dan pembelajaran yang tersusun
di peringkat pengurusan dan pembelajaran. Selain itu, pengurusan dan pembelajaran
juga berfungsi dalam menentukan penyampaian ilmu iaitu berpandukan Sukatan
Pelajaran dan Rancangan Pelajaran Tahunan bagi sistem Kurikulum Bersepadu
Sekolah Rendah (KBSR) dan Dokumen Standard Sekolah Rendah bagi sistem KSSR (Md
Din Hussein, komunikasi peribadi, 7 Januari 2013). pengurusan pengajaran dan
pembelajaran ini juga penting untuk mencapai objektif dalam pengajaran dan
pembelajaran. Manakala, pengurusan
pengajaran dan pembelajaran ini juga dapat meningkatkan pengawalan kelas yang
berkesan.
Pengurusan pengajaran dan pembelajaran juga bertanggungjawab dalam
menentukan objektif atau hasil pembelajaran. Secara amnya, objeltif penagajaran
dan pembelajaran boleh dianggap sebagai hasil perlakuan pelajar setelah mereka
didedahkan kepada suatu proses pengajaran dan pembelajaran. Objektif pengajaran
dan pembelajaran ini perlulah merangkumi beberapa aspek yang merujuk kepada
sesuatu kurikulum, sebagai contoh Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR),
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Standard Sekolah
Menengah (KSSM). Pembahagian objektif pengajaran dan pembelajaran adalah
berdasarkan domian kognitif, domain afektif dan domain psikomotor. Manakala
jenis-jenis objektif pula terdiri daripada objektif implisit, objektif eksplisit
dan objektif ekspresif
Kesimpulannya, Untuk Pengurusan pengajaran
dan pembelajaran ini, ianya melibatkan proses-proses seperti merancang,
melaksana, menilai dan membuat tindakan susulan termasuk penambahbaikan
terhadap pengajaran dan pembelajaran agar dapat memperbaiki segala kelemahan
seterusnya dapat melahirkan pelajar yang cemerlang dalam semua aspek. Seterusnya,
ciri-ciri seorang pengurus pengajaran dan pembelajaran berkesan termasuk
prihatin dan peka terhadap situasi sekeliling selian sistematik dalam merancang
dan menilai dan juga penyabar menghadapi
kerenah murid pelbagai latar belakang. Selain itu, mengurus masa dengan baik
dan mempunyai kemahiran abad ke 21.
No comments:
Post a Comment