Definisi
Pengurusan
Terdapat
banyak definisi yang diperkenalkan oleh pakar-pakar dalam bidang pengurusan.
Antara definisi yang ringkas dan mudah difahami ialah pengurusan
melibatkan proses perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan
usaha-usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara
cekap dan berkesan bagi mencapai matlamat organisasi.
Definisi
Murid
Murid
atau peserta didik adalah orang yang mempunyai potensi asas, yang perlu
dikembangkan melalui pendidikan, baik secara fizikal mahupun mental, baik
pendidikan itu di lingkungan keluarga, sekolah maupun dilingkungan masyarakat
di mana kanak-kanak tersebut berada.
Abu
Ahmadi(2003) juga menuliskan tentang pengertian peserta didik, peserta
didik adalah orang yang belum dewasa, yang memerlukan usaha, bantuan, bimbingan
orang lain untuk menjadi dewasa, guna dapat melaksanakan tugasnya sebagai
makhluk Tuhan, sebagai umat manusia, sebagai warga Negara, sebagai anggota
masyarakat dan sebagai suatu pribadi atau individu.
Pengurusan
Murid
Pengurusan
murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Hal ini kerana
pelaksanaannya di sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan prestasi sekolah.
Kepimpinan sekolah seharusnya memainkan peranan yang lebih daripada hanya
menjalankan fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan.
Menurut
Jaafar Muhammad (1988), pengurusan merupakan satu proses pengagihan input-input
dengan cara perancangan, pengorganisasian, pengarakan dan pengawalan bagi
tujuan untuk mengeluarkan output yang diperlukan oleh pelanggan supaya organisasi
tercapai. Peter F. Drucker menyatakan
pengurusan sebagai proses sosial yang dibentuk untuk memberi kerjasama, penglibatan, campur tangan dan
penyertaan org lain ke arah pencapaian yang lebih berkesan bagi objektif utama.
Antara
jenis rekod murid mengandungi rekod murid menyediakan maklumat lengkap dan
mengenai kemajuan murid dalam segala aspek perkembangan potensi seperti
Intelek, Rohani, Emosi, dan Jasmani.
Sebagai panduan kepada ibu bapa dalam memahami kemajuan dan kelebihan
anak mereka. Sebagai panduan kepada
pelajar itu sendiri untuk mengetahui potensi diri masing-masing. Tambahan pula, jenis rekod murid yang
terdapat ialah antara jenis rekod murid yang digunakan oleh pihak sekolah untuk
mengurus murid iaitu, rekod pendaftaran, rekod kedatangan, rekod prestasi,
rekod profil, rekod kutipan yuran serta rekod himpunan 001 dan 002.
Noriati (2009) mendefinisikan strategi pengajaran
berpusatkan murid sebagai pengambil alihan tugas atau tanggungjawab daripada
guru oleh murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Dalam strategi ini, guru hendaklah memastikan
murid-murid belajar sesuatu dan membina pengetahuan mereka sendiri melalui
aktiviti yang dilakukan. Selain itu, strategi
ini juga dapat meningkatkan penglibatan murid dalam proses pengajaran dan
pembelajaran, meningkatkan kemahiran berfikir, menambahkan keyakinan diri,
menggalakkan murid menghasilkan idea dan memberi pendapat, menggalakkan murid
membina ilmu dan mewujudkan suasana kerjasama dalam kalangan murid
(Shahabuddin, 2007).
Kesediaan
murid belajar boleh didefinisikan sebagai keadaan dalam individu yang bersedia
dan berupaya untuk mempelajari sesuatu dengan tujuan memperolehi pengalaman
pembelajaran yang baru. Menurut Brunner
(1966) pula menyatakan bahawa kesediaan murid belajar adalah berkaitan apa jua
perkara yang dapat disampaikan secara berkesan kepada kanak-kanak pada
bila-bila peringkat perkembangannya.
Antara
kesediaan adalah seperti berikut.
Kesediaan Kognitif. Seseorang
pelajar mempunyai kesediaan kognitif untuk mempelajari sesuatu yang baru
apabila seseorang pelajar sanggup dan dapat melaksanakan aktiviti pembelajaran
dan menerima faedahnya. Dengan erti kata
yang lain, pencapaian ilmiahnya adalah sepadan dengan usaha dan latihan yang
diperlukannya. Kesediaan Afektif. Kesediaan afektif merujuk kepada sikap
kesedaran, keinginan, semangat, ketekunan, perasaan dan minat seseorang untuk
melaksanakan sesuatu aktiviti pembelajaran. Kesediaan afektif juga dapat
dikaitkan dengan motivasi intrinsik.
Kesediaan Psikomotor. Psikomotor
merujuk kepada tindakan fizikal.
Kesediaan psikomotor pula bermaksud seseorang yang mempunyai potensi dan
kematangan fizikal yang melibatkan otot, tulang anggota, dan pengawalan serta
penyelarasan pengerakkan badan.
Seseorang yang mempunyai kesediaan psikomotor telah bersedia untuk
melakukan sesuatu tindakan fizikal dalam proses pembelajaran yang baru. Kesediaan psikomotor adalah tinggi apabila
tubuh badan mencapai kematangan selaras dengan latihan fizikal yang diperlukan.
Pendek
kata, Pengurusan murid memerlukan jenis rekod untuk menanda kedatangan,
mengenalpasti masalah dan sebagainya.
Seterusnya guru perlulah mengambil berat akan persedian murud untuk
belajar dari segi kognitif, psikomotor dan afektif. Di samping itu juga, guru haruslah memberi
motivasi insrinsik dan motivasi ekstrinsik kepada pelajar untuk meningkatkan
prestasi pelajaran mereka. Akhirnya guru
haruslah menggunakan teknik yang betul untuk proses pengajaran dan pelajaran
(PdP) murid iaitu menggunakan teknik behavioris, teknik kognitif dan teknik
humanis.
Pengurusan
murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Hal ini kerana
pelaksanaannya di sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan prestasi sekolah.
Kepimpinan sekolah seharusnya memainkan peranan yang lebih daripada hanya menjalankan
fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan.
No comments:
Post a Comment